Nadarjeni so tisti otroci in mladostniki, ki so bodisi na predšolski, šolski ali srednješolski stopnji pokazali visoke dosežke ali potenciale na različnih področjih:
Nadarjenost je lahko splošna (splošna intelektualna sposobnost) ali specifična (specifična akademska področja, umetnost, ustvarjalnost, vodenje). Nadarjeni ali talentirani so tisti otroci in mladostniki, ki so bodisi na predšolski stopnji, v osnovni ali srednji šoli pokazali visoke dosežke ali potenciale na intelektualnem, ustvarjalnem (divergentno mišljenje, ki se izraža skozi neobičajno odzivanje na običajne naloge), specifično akademskem (talent na določenem predmetnem področju), vodstvenem (prevzemanje vodilnih vlog, pa tudi ostali ga sprejemajo kot vodjo), umetniškem (likovna umetnost, kiparstvo, glasba, ples) ali psihomotoričnem področju (ročne spretnosti ali športne sposobnosti) in, ki poleg rednega šolskega programa potrebujejo posebej prilagojene programe in aktivnosti.
ZNAČILNOSTI NADARJENIH OTROK (RAZLIČNA PODROČJA)
|
MISELNO-SPOZNAVNO PODROČJE
· razvito divergentno mišljenje (mišljenje v več smereh …)
· razvito logično mišljenje (analiza, posploševanje, sposobnost sklepanja …)
· nenavadna domišljija
· dober spomin
· smisel za humor
UČNO – STORILNOSTNO PODROČJE
· široka razgledanost
· visoka učna uspešnost
· bogato besedišče
· hitro branje
· spretnost v eni od umetniških dejavnosti (glasba, ples, risanje, dramatizacija …)
· motorična spretnost in vzdržljivost
MOTIVACIJA
· radovednost, potreba po doseganju odličnosti
· raznoliki in močno izraženi interesi
· visoka storilnostna motivacija
· vztrajnost pri reševanju nalog
· uživanje v dosežkih
SOCIALNO ČUSTVENO PODROČJE
· močan občutek za pravičnost
· neodvisnost in samostojnost
· sposobnost vodenja in vplivanja na druge
· izrazit smisel za organizacijo
· empatija
|
A) Odkrivanje nadarjenih
Pri odkrivanju nadarjenih učencev sodelujejo vsi strokovni delavci šole.
Za koordinacijo celotnega programa skrbi koordinator za delo z nadarjenimi.
Načrtovanje individualiziranega programa dela (načrtovanje ciljev, oblik, metod dela) vodi razrednik, sodelujejo pa vsi strokovni delavci šole. Pri načrtovanju programa aktivno sodelujejo tudi učenec in starši, ki podajo tudi mnenje in soglasje k IP.
1. STOPNJA
EVIDENTIRANJE UČENCEV, ki bi lahko bili nadarjeni. Ta poteka na osnovi različnih kriterijev brez testiranj ali uporabe posameznih ocenjevalnih pripomočkov.
Predlagani kriteriji so:
· UČNI USPEH
· IZJEMNI DOSEŽKI (različna področja)
· UČITELJEVO MNENJE – ki si ga je o učencu oblikoval med vzgojno izobraževalnim procesom
· TEKMOVANJA – udeležba in dobri rezultati na regijskih in državnih tekmovanjih
· HOBIJI – trajnejše aktivnosti, za katere ima učenec močan interes in v katerih dosega nadpovprečne rezultate
· MNENJE ŠOLSKE SVETOVALNE SLUŽBE – ŠSS oblikuje svoje mnenje na osnovi obstoječe evidence o učencu
2. STOPNJA
IDENTIFIKACIJA (ob soglasju staršev)
Je poglobljena in podrobnejša obravnava evidentiranih učencev in vključuje merila:
– OCENA UČITELJEV – učitelji podajo oceno o že evidentiranih učencih s pomočjo posebnega ocenjevalnega pripomočka
– TEST SPOSOBNOSTI
– TEST USTVARJALNEGA MIŠLJENJA
Testa sposobnosti in ustvarjalnosti izvede in ovrednoti psiholog.
B) SEZNANITEV IN PRIDOBITEV MNENJA STARŠEV
C) INDIVIDUALIZIRAN PROGRAM
Otroku se sestavi individualiziran program (strokovni delavci, učenec, starši).
Osnovni cilj koncepta Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci je doseči višjo kakovost vzgojno-izobraževalnega dela in slediti temeljnim načelom za delo z nadarjenimi:
· širitev in poglabljanje temeljnega znanja,
· hitrejše napredovanje v procesu učenja,
· razvijanje ustvarjalnosti,
· uporaba višjih oblik učenja,
· uporaba sodelovalnih oblik učenja,
· upoštevanje posebnih sposobnosti in močnih interesov,
· upoštevanje individualnosti,
· spodbujanje samostojnosti in odgovornosti,
· skrb za celostni osebnostni razvoj,
· raznovrstnost ponudbe ter omogočanje svobodne izbire učencem,
· uveljavljanje mentorskih odnosov med učenci in učitelji oz. drugimi izvajalci programa,
· skrb za to, da so nadarjeni učenci v svojem razrednem in šolskem okolju ustrezno sprejeti,
· ustvarjanje možnosti za občasno druženje glede na njihove posebne potrebe in interese.
DELO Z NADARJENIMI UČENCI
V prvi triadi poteka delo z nadarjenimi učenci predvsem v okviru matičnega razreda v oblikah notranje diferenciacije pouka in pri delu v podaljšanem bivanju. Kasneje se delo razširi tudi na nekatere druge oblike, ki se večinoma organizirajo v okviru fleksibilne in delne zunanje diferenciacije, v okviru dni dejavnosti, pri izvajanju interesnih dejavnosti, dodatnem pouku, pri pripravi na tekmovanja, v okviru izbirnih predmetov …
1. TRIADA
- Individualne zadolžitve, posebne domače zadolžitve
- Individualiziran pouk
- Oblike skupinskega dela
- Posebne domače zadolžitve
- Dnevi dejavnosti
- Interesne dejavnosti
- Tekmovanje v hitrem računanju
- Dodatni pouk
- Sodelovanje na natečajih
- Nastopi učencev
- Humanitarna dejavnost (mladi člani rdečega križa)
2. TRIADA
- Individualizirani programi za nadarjene, posebne domače zadolžitve
- Interesne dejavnosti
- Dnevi dejavnosti
- Priprava na udeležbo na tekmovanjih (Cankarjevo, matematični Kenguru, športne discipline)
- Program ustvarjalnih delavnic
- Sodelovanje na natečajih, nastopi učencev
- Programi za osebni in socialni razvoj
- Osebno mentorstvo učitelja določenega predmeta učencu, ki je nadarjen na določenem področju
- Skupnost učencev
- Sodelovanje na prireditvah
- Humanitarna dejavnost (mladi člani rdečega križa)
- Svetovanje nadarjenim učencem in njihovim staršem
3. TRIADA
- Notranja in fleksibilna diferenciacija
- Priprava in udeležba na tekmovanjih (matematika, slovenščina, angleščina, nemščina, fizika, logika, kemija, biologija, sladkorna bolezen, zgodovina, računalništvo, športne discipline …)
- Delavnice za osebni in socialni razvoj
- Izbirni predmeti
- Interesne dejavnosti
- Seminarske naloge
- Raziskovalne naloge (Mladi za napredek Maribor, Turizmu pomaga lastna glava)
- Osebno mentorstvo učitelja nadarjenemu učencu
- Sodelovanje v projektih in natečajih
- Nastopi učencev
- Šolska glasila (Ledinica, Ledina, Ludvik poroča)
- Delavnice na srednjih šolah in drugih zunanjih institucijah
- Interdisciplinarne ekskurzije
- Humanitarna dejavnost (mladi člani rdečega križa)
- Mediacija
- Karierna orientacija
- Sodelovanje na prireditvah (proslave, pokaži kaj znaš, šolski ples, otroški parlament, evropska vas …)
- Svetovanje nadarjenim učencem in njihovim staršem
D ) SPREMLJANJE IN EVALVACIJA
· Ob koncu šolskega leta se opravi analiza izvajanja programov (razgovor z učencem in starši) evalvacija uresničevanja koncepta ter dopolnjevanje in načrtovanje novih programov dela z nadarjenimi učenci.